Rozesíláte newslettery? Pak slyšte důležité poučení z kauzy Seznam vs. MailChimps. Půjde o radu, kterou takřka v žádném desateru správného psaní direct emailů nenajdete.
A zní: Maximálně uživatelům usnadněte odhlašování newsletterů. Ano, o část z nich přijdete. Pokud to však neuděláte, můžete přijít o všechny.
Tím usnadněním myslím to, že do každého emailu vložíte odkaz pro odhlášení, který
- bude dobře viditelný
- po odkliknutí uživatele odhlásí rovnou nebo zobrazí poslední potvrzení
- a bude mít i anglickou variantu s textem unsubscribe
V žádném případě
- odkaz neskrývejte prťavým písmem do patičky
- nechtějte po uživateli jakýkoliv úkon navíc
- nedej bože nějaké přihlašování na váš web
A teď důvod. Řada lidí si nepamatuje, že se k odběru nějakého newsletteru vůbec přihlásila. Jako třeba já. Někde nakoupím, přehlédnu zatržítko a už je ze mě odběratel. Jindy mě zase přestane newsletter zajímat. A chci se odhlásit.
Pokud v emailu bez pátrání uvidím odkaz pro odhlášení, kliknu a je hotovo. Pokud ho však nevidím, nebo se po mně vyžaduje nějaká ukrutně složitá činnost, jako třeba se přihlásit na váš web a cosi tam koumat v nastavení, tak mám po ruce snazší řešení, a tím je tlačítko Nahlásit jako spam.
Klik a je to. Nebo více kliků, než si emailová služba zapamatuje, že tohle je ee.
Nejsem jediný, kdo to tak dělá, spíš nás bude … všichni. Takže je pak otázkou času, kdy vás, nebohého poctivého rozesílače reklamních mailů, začnou plošně blokovat jakožto ohavného spammera. Situace, která se v oboru internetového marketingu označuje termínem průser.
Odhlašování newsletterů nesmí být složitější, než kliknout na tlačítko Spam.
Gmail o tomhle ví a už léta se snaží newslettery místo hození do koše automaticky odhlásit. Funguje to tehdy, pokud email má hlavičku List-Unsubscribe.
Komentáře
Ondra Machulda #1
Pokud se nepletu, gmail se nesnaží z newsletteru odhlašovat uživatele následováním nějakého odkazu v těle zprávy, ale pomocí obsahu List-Unsubscribe hlavičky.
„Because Gmail can help users automatically unsubscribe from your email, we strongly recommend the following: Provide a ‚List-Unsubscribe‘ header …“ – https://support.google.com/…answer/81126
David Grudl #2
#1 Ondro Machuldo, Díky za komentář, doplnil jsem to do článku.
Olda #3
Pravda pravdoucí.
Mnohdy je snadnější nahlásit patřičný email na uoou než se odhlašovat, když se tomu obchodníci zuby nehty brání.
Kolikrát se mi stává, že přijde spam od „xyslevomatu“, kde jsem účet nikdy neměl. Po kliknutí na odhlásit to chce zadat email a heslo, které nevím. Nahlášení na ÚOOU to jistí 🙂
Rdm #4
Přesně takový problém mám s CZC.cz. Kdysi jsem tam vytvořil nějaký účet, ke kterému jsem již ztratil/zapomněl přístupy, jenže newslettery mi chodí pořád a nejde je odhlásit, protože vyžadují přihlášení k účtu. Takže co se asi děje? Pokaždé když přijde a nespadne do SPAMu sám, tak jej jako SPAM označím.
Robert #5
Přidám další radu.
Připomeňte odběrateli kdy a kde se k newsletteru přihlásil. Případně přidejte i další informace.
Možná jsem paranoidní, ale někdy mám pocit, že odkaz na odhlášení odběru slouží pouze k potvrzení, že email je aktivní. A pokud považuji email za podezřelý, raději vytvořím filtr a označím ho za spam.
Petr #6
Mam pocit, ze bezny uzivatel odhlasovaci link ignoruje a radeji klika na „nahlasit spam“. Ja davam do newsletteru funkcni odhlasovaci link vzdy, presto mi obcas nejaky inteligent pise e-mail, ze nic dostavat nechce. Ja ty lidi nechapu, klidne napisou rozhorceny e-mail na 400 znaku, nez by se jednoduse odhlasili.
Dalsi vec je, ze nelogicky se chovaji i poskytovatele e-mail sluzeb. Spatne si vykladaji nektere signaly. Mi treba chodi hodne e-mailu, ktere obsahuji to co mne zajima v titulku. Takove e-maily pak logicky bez otevreni hned mazu. Treba gmali to pak hodnoti jako spam a ve spamovem kosi tak konci pro mne dulezite zpravy, ktere si zasilam sam sobe z vlastnich webu. Podobnych zkusenosti mam nemalo, takze ja vlastne spam slozku prochazim temer jako inbox.
Lukáš Pítra #7
Ještě by pak to odhlášení mělo skutečně fungovat. Od svého oblíbeného spammera Intersportu jsem se jedním klikem odhlašoval už 5krát a pořád to nezabralo 🙂
Vašek Jelen #8
Souhlasím, co nejsnadnější opt-out je jedním ze základních kamenů dobrého emailingu. Je paradoxní, že spousta velkých služeb to nechápe. Příkladem je v ČR třeba Aukro..„Pokud si tyto zprávy nepřejete dostávat, přihlaste se ke svému účtu a proveďte změny v Nastavení.“ Screenshot zde: http://goo.gl/qAh59
makaron #9
#3 Oldo, UOOU s takovym spamem bohuzel nic neudela – je odeslat nekym jinym nez spolecnosti, ktera inzeruje. Takovych spamu uz jsem nahlasil – bez vysledku.
Vojtěch Semecký #10
#6 Petře, „Ja ty lidi nechapu, klidne napisou rozhorceny e-mail na 400 znaku, nez by se jednoduse odhlasili.“
Já je chápu. Jednak to, co vám přijde „jednoduše“, se jinému zdát jednoduché nemusí. A pak, pokud mě někdo nasere SPAMem, tak se pak už nechci „jen“ odhlásit 😉
Petr Staníček #11
Wow, nostalgie. Připadám si úplně jako někdy v roce 2003.
Emil #12
Ze Slevomatu jsem se odhlašoval 3 roky. Vždycky jsem se přes Mailchimp nebo co mají odhlásil, ale pak tam zase z DB nalili můj email do novýho maillistu a vesele se spamovalo dál. Nakonec pomohla až výhružka ÚOOÚ a od té doby je klid…
Robert Vlach #13
Dejve díky za článek. S odhlašováním na jeden klik jako best-practice nesouhlasím z jednoho hlavního důvodu: Kvalitní newsletter by mělo být možné přeposílat přátelům či kolegům, kteří by jako sekundární příjemci neměli mít přímou možnost odběr jménem původního příjemce odhlásit. Proto jsem zastáncem odhlašování s potvrzovacím odkazem na email odběratele newsletteru. Jinak souhlasím, že viditelné info o odhlášení musí být v každém vydání newsletteru, to je standard.
Michal #14
Dobrou srandu si ze mě nedávno udělala Alza. Když jsem ve formuláři se zatržítkama jaké chci dostávat newslettery vybral, že nechci žádný, formulář se nedal odeslat. Vyřešeno až po komunikaci s podporou (kde samozřejmě sekce stížnosti na něco takového chybí) a od té doby nic 🙂
Tomáš Skoumal #15
#13 Roberte Vlachu, Souhlasím, odhlášení by mělo obsahovat krok s potvrzením adresy. Přeposílání newsletterů je poměrně časté a příjemci jsou schopni odhlásit cizí e-mail.Já toto řeším zobrazením stránky s formulářovým políčkem obsahujícím předvyplněný e-mail příjemce. Buď stačí potvrdit nebo vyplnit jiný e-mail. Zdá se mi to uživatelsky přívětivější než zasílání potvrzovacího e-mailu (osobně by mně to naštvalo :).
Michal Kubíček #16
Nejhorší jsou newslettery, z nichž není patrno, na jakou konkrétní adresu byly zaslány. Problém, je, když používáte maily jako doménové koše. To vám pak chodí newslettery bývalých zaměstnanců několik let zpět, které v podstatě není možno odhlásit, protože netušíte, jaká adresa si je objednala…Takže zbytečně končí ve spamu.
Jan Dvořák #17
Myslim si, že by neuškodilo, kdyby google a seznam dali v případě existence hlavičky „List-Unsubscribe“ vedle tlačítka „Nahlást jako spam“ ještě tlačítko „Odhlásit newsletter“
Marek Prokop #18
Dobrý článek, Davide, ale přesto si neodpustím dvě mírně rýpavé poznámky.
Jarda #19
#9 makarone, Já to mám skoro 50 na 50. Čtyři nahlášení spammeři, dva usvědčení, potrestaní, jeden prokázal že jsem v jakési databázi, jeden je v řešení.
David Grudl #20
#18 Marku Prokope, ani v nejmenším jsem nenaznačoval, že by MailChimps nezvládal odhlašování. Vůbec je neznám. Slouží jen jako příklad toho, že provozovatel emailu může jakoukoliv newsletterovou službu začít plošně blokovat, protože vyhodnotí její aktivity jako spamování. K čemuž mohou sami přispívat tím, že komplikují odhlašování. V případě MailChimps se ozvalo tolik lidí, že od toho Seznam ustoupil, ale v případě menších hráčů bude nejspíš nesmlouvavý. Pro mě z té kauzy poučení plyne.
Marek Prokop #21
#20 Davide Grudle, No, pro mě z té kauzy taky poučení plyne, ale přesně opačné než Tobě: I když newsletter doporučenou větu obsahuje a umožňuje všechny myslitelné způsoby odhlášení bez zbytečných bariér, Seznam ho stejně zablokuje. Takže doporučuji změnit titulek na: „Věta, která vám nezachrání newslettery.“ 🙂
David Grudl #22
#21 Marku Prokope, vidíš, i takhle se na to dá dívat 🙂
David Brtnik #23
Chceme na základě těhle myšlenek upravit naše odhlašování a myslel jsem že přímo v mailu by byl link s unikátním hashem, který by uživatele rovnou odhlásil (lehčíuž to z mého pohledu být nemůže). Přišel k tomu ale komentář: Takhle jednoduše to nejde. představ si spam filter, který zkusí projít všechny linky v emailu a podívá se jestli to nevede na vir/phising/spam. To by ti takhle odregistroval pul mailingu.
Tak jak z toho ven?
David Grudl #24
#23 Davide Brtniku, Řešením by asi bylo po odkliknutí ještě zobrazit tlačítko Odhlásit
Michal Gebauer #25
#23 Davide Brtniku, Hash je špatný i kvůli výpisu všech uživatelů („genialní“ generování hashe nejspíš naplnilo databáze emailů vícero script kiddies) je jednodušší get s parametrem emailu uživatele který se objeví v poli s tlačítkem Odhlásit
Stejně tak jako zobrazovat uživatelova data po zadání mailu.
Ještě jedna věc co je napřesdržku: Email byl odstraněn ze seznamu, prosím vyčkejte několik dní než se změna promítne na všech serverech.
Michal Gebauer #26
Oprava: Stejně tak je špatné zobrazovat jakákoli uživatelova data po zadání mailu.
Jan Štráfelda #27
#15 Tomáši Skoumale, Tomáši, z čeho soudíte, že je přeposílání newsletterů „poměrně časté“? Máme opačnou zkušenost, i když samozřejmě záleží na obsahu konkrétního newsletteru.
Nebo víte někdo o nějaké statistice, která to potvrzuje?
Franta #28
Mailchimp byl blokovaný seznamem, ale snad už to funguje, nevíte někdo ?
Ondra #29
To zvláštní chování Gmailu jsem si všiml. Stačí mi přečíst předmět, takže potom mail zmažu a později ho musím lovit ze spamu. Čím dál víc mě štve.
Pak mám ještě dva pop3 účty tam všelijaké newslettery dávám taky jako spam, protože určitě sem se nikam nehlásil.
janek #30
Já to už řeším tak, že dotyčnému napíšu email, ať mě okamžitě odhlásí. (samozřejmě v případě, že jsem se nikde nikdy u něj neregistroval) a pokud od něj přijde další spam, vytvářím falešné objednávky na existující adresy…
Řešte to také tak, a mám pokoj :)
Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře.