optimalizováno pro širokoúhlé LCD navýšku

Na navigaci | Klávesové zkratky

UX martyrium se STUDENT AGENCY

Jedním z hodně skloňovaných pojmů v současnosti je UX, tedy User experience, česky řečeno uživatelský prožitek. Tedy to, co návštěvník prožívá při používání webu. Prožívat lze i čiré utrpení, což se mi přihodilo na webu Student Agency.

Student Agency mám opravdu rád a moc jim fandím. Potěšilo mě, že se chystají pod názvem RegioJet konkurovat Českým drahám, kteréžto vnímám jako nemorální podnik žijící z obřích státních dotací, který přitom vykazuje miliardové ztráty a neváhá za to ještě odměnit vedení štědrými bonusy. Nicméně větším nebezpečím než České dráhy jsou pro Student Agency tvůrci uživatelského rozhraní jejich webu. Právě oni mě přiměli po delší době cestovat s ČD namísto SA. Více ve videu, přeji dobrý obraz a ostrý zvuk. (Pokud nejde přehrát, zkuste YouTube)

			<object id="csSWF" classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="360" height="525" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,115,0">
				<param name="src" value="/media/studentAgency/player.swf"/>
				<param name="bgcolor" value="#1a1a1a"/>
				<param name="quality" value="best"/>
				<param name="allowScriptAccess" value="always"/>
				<param name="allowFullScreen" value="true"/>
				<param name="scale" value="showall"/>
				<param name="flashVars" value="thumb=/media/studentAgency/FirstFrame.png&containerwidth=360&containerheight=525&content=studentAgency.mp4&autostart=false&blurover=false&autohide=false&smoothing=true&showbranding=false&showstartscreen=true"/>
				<embed name="csSWF" src="/media/studentAgency/player.swf" width="360" height="525" bgcolor="#1a1a1a" quality="best" allowScriptAccess="always" allowFullScreen="true" scale="showall" flashVars="thumb=/media/studentAgency/FirstFrame.png&containerwidth=360&containerheight=525&content=studentAgency.mp4&autostart=false&blurover=false&autohide=false&smoothing=true&showbranding=false&showstartscreen=true&color=0x1A1A1A,0x1A1A1A" pluginspage="https://web.archive.org/web/20070803174809/http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_PROD_VERSION=shockwaveFlash"></embed>
			</object>

Takřka všechny chyby se týkají nejen mobilů, ale i klasickým desktopových prohlížečů. Jen na mobilu více bolí. Nejde tedy o to, že by web nebyl optimalizován pro mobil. Ani prosím nenamítejte, že jsem si měl všimnout, zmáčknout a udělat to či ono, místo toho, čeho jsem si všiml, zmáčkl a udělal, leda byste takto stáli za zády každého uživatele a podobně mu radili. Dobrá User Experience (zkráceně UX) nenutí uživatele chápat, co programátor vymyslel za neobvyklý koncept, ale naopak nutí programátora věci dělat tak, aby se uživatelům dobře používaly.

Mohlo by vás zajímat

Komentáře

  1. Martin #1

    Ona i rezervace a objednávka v normálním prohlížeči je utrpení. Natož na mobilu…

    před 13 lety
  2. Nashai #2

    avatar

    Video fajn, souhlasím, že tohle nezvládli. Taky jsem si objednávku přes jejich web na iphonu protrpěl.

    A otázka zcela mimo téma, co používáš na zachytávání videa z iP?

    před 13 lety | reagoval [3] David Grudl
  3. David Grudl #3

    avatar

    #2 Nashai, natočit video: 12 minut. Rozchodit zachytávání z iPhone: celý den. Použil jsem Display recorder.

    před 13 lety
  4. Tomáš Fejfar #4

    avatar

    Davide, tahle se trefovat do začínajících studentů :D

    https://is.muni.cz/…/fi_b/bc.txt

    Ale má to hezky popsané a naspecifikované :)

    před 13 lety | reagoval [6] David Grudl
  5. Martin Horský #5

    Naprostý souhlas. Mě napadá otázka, proč to vůbec předělávali? „Starý“ systém byl fajn – byl svižný, na pohled hezký, v ničem mi nevadil.

    před 13 lety
  6. David Grudl #6

    avatar

    #4 Tomáši Fejfare, celý backend bude asi poměrně složitá aplikace, dost možná perfektně napsaná, bohužel v očích uživatele to celé shazuje frontend, který byl vytvořen ve stylu „programátoři sobě.“ Což nelze vyčítat programátorům, byť se toho ve videu dopouštím, ale projekťákovi, který nějaké UX a uživatelské testování zcela opomenul.

    před 13 lety
  7. Jiří Knesl #7

    avatar

    Co mají nový web, jezdím vlakem. Je to asi náhoda, ale milá. Včera jsem zkoušel na novém webu něco najít a byl to teda porod.

    před 13 lety
  8. Martin Tomčík #8

    avatar

    Takže nemorální ČD, kde lítají miliony oknem, dostaly menší sodu než SA s nedokonalým webem :). Ale teď vážně.

    Jediná opravdu velká chyba je to odmazání místa odjezdu po změně data. To jsem před pár dny viděl rudě a někdo by za to neměl dostat svačinu.

    Ale když si vezmu, jak s weby pracují někteří starší uživatelé, zažívají mnohem větší peklo a berou to jako samozřejmost. Což není omluva, jen poznámka.

    před 13 lety
  9. Pavel #9

    avatar

    Tak tímto článkem jsi mě dostal.
    Zkoušel jsem to normálně přes prohlížeč a skoro stejná bída jako u tebe.

    Souhlasím s větou „Vyhodit celý YBUS Tým“.

    před 13 lety
  10. Oldis #10

    avatar

    Peknej trik se select all, ale na androidu je to taky 😁. Ale to že nezmizí ta výplň toho pole když se do něj klikne, za to bych je profackoval. To automaticky donacitani destinaci pri psani to je taky na facku. Ale trva to nejakejch 8minut to je docela dost :(

    před 13 lety
  11. eye #11

    avatar

    Tak nevím, zkoušel jsem to sám a jediný problém s mizejícím zadáním města, je v tom, že se musí zadat (vybrat) název stanice, pak nic nemizí a vyhledávání je standardní.

    před 13 lety | reagoval [12] David Grudl
  12. David Grudl #12

    avatar

    #11 eye, je to tak, web je naprosto v pořádku, jen uživatelé ho špatně používají 😉

    před 13 lety
  13. Ondřej Mirtes #13

    avatar

    Stejné martyrium jsem zažil, když jsem si chtěl přes e-shop DPP dobít Opencard. Po hodině jsem to vzdal.

    před 13 lety
  14. Jirka Wetter #14

    avatar

    Starý web, nový web, je to jedno. SA mělo stránky vždy hrozné. Nikdy jsem nechápal, jak tak velká firma může vše zazdít extrémně špatně provedeným webem.

    před 13 lety
  15. falkon #15

    Pán Grudl, nechceli by ste poslať toto video (resp. odkaz na tento článok aj s komentárom) priamo pánovi riaditeľovi SA? :)
    https://web.archive.org/…editeli.html
    Možno že by to vážne ocenil… ;)

    před 13 lety
  16. pablik #16

    avatar

    Trefa do černého, taky jsem zuřila!

    Navíc provázání objednávkového systému s vyhledáváním na HP, kde je jen input pro datum odjezdu, které když zadám na příští týden, tak jsou mi pak po přechodu do objednávkového systému nabídnuty spoje směrem tam na mnou požadované datum v budoucnosti, a spoje nazpátek na dnešek – to je taky celkem gól :))

    před 13 lety
  17. Honza Peša #17

    avatar

    Souhlasím, že nový objednávkový systém na jízdenky je naprostá UX katastrofa. Horizontálně rozložený formulář, defaultně zpáteční jízdenky, podivná „vyskakovací“ mini okýnka, která s vámi hrají na schovku. Největší peklo jsou absolutně antilogicky zjevující se části webu na různých místech, když postupujete v procesu objednávky. Na mobilu je to teprve utrpení. Ale použít se to dá no.. škoda, lepší by bylo, kdyby to bylo rovnou určeno do koše.

    před 13 lety
  18. srigi #18

    avatar

    Tvoje screencasty o UX su vyborne. Len tak dalej. Veci sa nezlepsia klabosenim v krcme. Na svetlo sveta s tym.

    před 13 lety
  19. Oldřich Šmehlík #19

    Tak tohle mě dostalo. 😁

    PŘESNĚ stejný problém jsem s tím webem řešil, hlavně to klepnu zarezervovat na určitou hodinu a jak se to ajaxově přidává do toho boxu co není vidět. 🙂

    Ale jinak samozřejmě Radimu Jančurovi a Student Agency/Regio Jet fandím.

    před 13 lety
  20. Olda Šálek #20

    avatar

    wau, tak to byl porod. Není co dodat, měli by urychleně připravit mobilní verzi webu a vyladit desktopovou verzi. Děs běs.

    před 13 lety
  21. Franta Tůma #21

    Mám jednu doplňující otázku:
    Kupujete jízdenky v eshopu ČD?

    Mě poslední redesigny přesvědčily, že ty fronty před pokladnami nejsou zase tak velká ztráta času.

    před 13 lety
  22. Egman #22

    avatar

    Ja som podobne nadaval pri skusani poslat sms cez park.vodafone.cz. Myslel som, ze ma trafi infarkt a mrtvica naraz. A to je spolocnost, ktora sa mobilom venuje, nie autobusova…

    Na druhej strane pochvala (podla mna) celkom patri novemu systemu amsbus.cz, ktory urobil dost velky krok vpred oproti tomu hrozostrasnemu systemu predtym…

    před 13 lety
  23. Radek Pavlíček #23

    avatar

    Davide, pěkné.

    Navíc se Ti (asi nevědomky) podařilo ukázat i problémy s přístupností toho formuláře. To, jak tam několikrát hledáš, kde je potvrzovací tlačítko, či kde se zobrazí nějaký dialog, je velmi podobné tomu, co zažívá na (špatně navrženém) webu slabozraký člověk, používající softwarovou lupu. V jednu chvíli vidí jen (malou) část stránky a dost často proto také musí hledat.

    Výborný materiál na ukázku významu přístupnosti i pro běžné uživatele – hned příští týden s dovolením použiji na školení 😉

    před 13 lety | reagoval [28] David Grudl
  24. mouseho #24

    avatar

    A nestačilo, Davide, jen utweetnout něco v tom smyslu, že by bylo vhodné, aby Student Agency vytvořili mobilní app pro objednávání jízdenek? Všechny stránky neoptimalizované pro mobil se na telefonu ovládají debilně, s tím by měl snad každý rozumný člověk počítat.
    Uveřejňováním takovéhoto článku a videa akorát tak zpomaluješ internet… ;)

    před 13 lety | reagoval [28] David Grudl
  25. Lukáš Mačí #25

    Musím jen souhlasit. Ten web je totální nepoužitelná bída s nouzí. Trpím s každou objednávkou…

    před 13 lety
  26. Honza #26

    avatar

    Hodně jsem se nasmál Davidovu komentáři, má absolutní pravdu. Ten web jsem nechápal ani na počítači. Pokud jste masochisti, doporučuji zkusit objednat přes SA web v SA busu přes SA wifi – normálně jsem to zbaběle vzdal.
    Doufejme že video bude vidět dost na to, aby s tím pan Jančura trochu pohnul.

    před 13 lety
  27. Malis #27

    avatar

    Trpce úsměvné, ale zcela pravdivé. Jen v jedné věci bych se webu zastal – když si zazoomuješ tak, že se ti na obrazovku vejde pomalu jediný formulářový prvek, není divu, že pak není vidět tlačítko odeslat. Ale to nic nemění na faktu, že tento objednávkový web je funkčně děsivý a nedomyšlený – mobil nebo počítač, to je jedno, jen mobil tomu dodá tu správnou rychlost :)

    před 13 lety | reagoval [28] David Grudl
  28. David Grudl #28

    avatar

    #23 Radku Pavlíčku, Radku, přitom tápání, kde vyskočilo jaké AJAXové okno, jsem si hned vzpomněl na Romana Kabelku a jeho přednášku.

    #24 mouseho, s SA jezdím už hodně dlouho a s jejich před-předchozím nemobilním webem jsem neměl na iPhone problémy. Až s tímto. Navíc některé chyby se týkají i desktopu, zkus si třeba do políčka napsat „Praha“ a stisknout TAB pro posun k dalšímu prvku. Nebo problém s výchozí zpáteční jízdenkou.

    #27 Malisi, dokonce ho nevidím ani na desktopu na svém 24" monitoru, když mám okna přes půl obrazovky (jak to krásně umí dělat Aero Snap). Tj. nevleze se do šířky cca 930px.

    před 13 lety
  29. wutter #29

    avatar

    Tak teť jsem si všiml takový pěkný nápovědy u YBUS TEAMu, aneb Troubové a lamy – YBUS Tým

    <span title="Troubové a lamy ">YBUS Tým</span>

    před 13 lety
  30. Eva #30

    avatar

    Výborné video! Doporučuji poslat na reditel@studentagency.cz :)
    Mám totiž uplně stejný názor jako ty, takže mám sto chutí to tam poslat ted hned sama!!!

    před 13 lety | reagoval [34] Necik
  31. Miloš #31

    avatar

    Tak jsem si dneska ten web vyzkoušel. V PC. A stačilo mi to. Představa, že bych ho měl navštívit mobilem… brr!

    před 13 lety
  32. Vyki #32

    K tomu úvodnímu vyhledávání spoje – FF na Androidu si na tom také vylámal zuby. Nativní Android prohlížeč si s tím poradil poměrně dobře, ale o uživatelské přívětivosti zde nemůže být vůbec řeč.

    před 13 lety
  33. phusick #33

    avatar

    Mne to predovšetkým príde, ako spôsob, ako sa dostať ku zákazke.

    Takto, ak nie horšie, fungujú všetky weby, na ktorých je potrebné platiť. Väčšinou sa človek (na desktope!) nedostane k ukončeniu objednávky pod polhodinu. Čo je zrejme i hlavný dôvod úspechu App Store a Kindle Store – stačí jeden klik a užívateľ teda nemá polhodinu nato, aby si kúpu rozmyslel.

    Pred troma týždňami som si kupoval lístok na webe Deutsche Bahn. Zabralo mi to 40 minút a tiekli nervy, pretože som to musel, kvôli vypršanej session, opakovať trikrát. Potom, ako som to posledný krát blezkurýchlo vyklikal a vypísal, tak to spadlo. Peniaze z karty odišli a pdf lístok do mailu neprišiel. Našťastie si zvyknem pri nakupovaní robiť screenshoty, takže som mal číslo objednávky a cez to sa dostal ku downloadu vytúženého a zaplateného pdfa. A to je DB Bahn firma trochu iného rozmeru…

    před 13 lety
  34. Necik #34

    avatar

    #30 Evo, Tak jsem to rediteli prave poslal. Taky me to totiz pekne stve – mam jeste mensi displej nez ma iPhone.

    před 13 lety
  35. benghi #35

    avatar

    Tak jsem to prubnul na Nokii E90. Hm, tak jízdenku bych si neobjednal. Vestavěnej prohlížeč mi nenajde vůbec žádné spoje. Chybí funkcionalita, ok, je docela starej, může být. Tak jsem zkusil Operu, kterou tam běžně používám. Hm, tak jsem obdržel cosi ve smyslu, že / does not exist on this server. Potěšující je snad pouze to, že to běží na CentOSu. Možná kdybych se zkusil maskovat za nějakej jinej prohlížeč, ale to se mi nechtělo zkoumat. Poslední pokus – UCbrowser. Stránka se nějak zobrazila, dokonce se mi podařilo vybrat i místa Z a DO, ovšem po vyhledání jsem měl Z=DO a tíím jsem skončil, ač jsem vybíral něco úplně jinýho. Ano, takže myslím si, že kdybych si pohrál s maskováním opery za něco, tak by to možná prošlo, ale KDO se má s tímhle hrát?

    Podotýkám, že mi věci jako je třeba elektronické bankovnictví (mbank, fio) chodí zcela v pohodě stejně jako většina jinejch stránek. Holt banky pochopily, že když se ze svého telefonu nedostanu do webového rozhraní, tak tam okamžitě všechny peníze vyberu a půjdu tam, kde to bude fungovat. Ve Studentagency to ještě nepochopili…

    Upřímně, ještěže jsou tady fungující české dráhy. Sedím u zastávky kde nejsou pokladny vůbec, čili se to vyřeší ve vlaku, takže nestojím nikde. Pokud jedu někam dál, tak si jízdenku pořídím den předem na místním nádraží (stejně si jedu koupit jídlo). Čekací doby pod 2 minuty. Za tu dobu se mi ani nenačte úvodní stránka z tý studentagency. Upřímně se děsím chvíle, kdy tady začne studentagency provozovat nějaké lokální vlaky.

    Když zajdu na pokladny od ČD v Brně, tak to sice chvíli trvá, ale vejde se to obvykle do pěti minut..pokud tam zrovna nějakej kretén něco nenatáčí..či si tam banda študáků, budoucích autorů ,,rezervačních systémů'' vyzvedává jakýsi průkazky na slevy.

    před 13 lety

Tento článek byl uzavřen. Už není možné k němu přidávat komentáře.